بازدید از خانه کمدین نامدار سینما با موبایل
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۹۲۰۵۰
به گزارش جام جم، در ابتدای این مراسم، امیر تاجیک درباره چگونگی ساخت این اثر گفت: من برای تولید مستند «آخرین دیپلمات» سفری به سوییس داشتم. فرصتی فراهم شد تا به بازدید خانه چارلی چاپلین در 25 سال آخر حیاتش در این کشور بروم که امروز به موزه تبدیل شده است. در این فرصت کوتاه با موبایل از بخشهایی از این خانهموزه تصویربرداری کردم که ماده اولیه ساخت این مستند شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مستندساز افزود: من در سفر قبلیام به افغانستان برای تولید مستند «سکوهای امن افغانستان» به محلی رفتم که محل خرید و فروش سنگهای قیمتی بود که در آن متقاضیان و فروشندگان با روشهای سنتی خاصی این سنگها را معامله میکردند. اگر قرار بود در آن جا از ابزارهای مرسوم تصویربرداری استفاده کنم با مخالفت آن افراد مواجه میشدم؛ درحالیکه با استفاده از گوشی تلفن همراه حساسیتبرانگیز نبود و طبیعیترین رفتار آنها را با موبایل به تصویر کشیدم..
در ادامه، بخشهای مورد اشاره تاجیک از مستند «سکوهای امن افغانستان» برای حضار پخش شد.
تاجیک سپس عنوان کرد: در مستندسازی برایم «قصه و روایت» محوریت دارد؛ سعی کردم در «دنیای چاپلین» هم از عنصر روایت بهره ببرم. در این مستند، واکنش چاپلین نسبت به جامعه عصر خودش و وقایع آن دوران را میبینیم.
وی افزود: دلیل جذابیت چارلی چاپلین برای من، جمله معروفی است که بعد از درگذشت چارلی چاپلین تیتر روزنامهها شد؛ «مرد کوچکی که انسان را بزرگ کرد». او شخصیتی بود که از هیچ، به یک شخصیت موثر و جهان شمول تبدیل شد. ویژگی مهم چاپلین در آثارش خلاقیت و وسواس بیش از حد اوست. دراین مستند هم میبینیم که فیلمبرداری یکی از سکانسهای فیلم «روشناییهای شهر» 342 برداشت داشته است.
سازنده مستند « دنیای چاپلین» عنوان کرد: بسیاری از کارگردانان دنیا وامدار آثار و شخصیت هنری او هستند. در کشور خودمان هم بسیاری از فیلمسازان و کمدینها از او تأثیرگرفته اند. فیلم سینمایی «مارمولک» از فیلم «زائر» چاپلین و فیلم «ساعت پنج عصر» از فیلم «عصر جدید» او الگو برداری شده است.
در ادامه محسن عسگری پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه که نویسندگی متن مستند «دنیای چاپلین» را به عهده داشت در صحبت کوتاهی با اشاره به تصویربرداری این فیلم با موبایل گفت: در ساخت یک اثر هنری، نداشتن ابزار مهم نیست؛ آنچه اهمیت دارد داشتن دغدغه و ایده برای تألیف و تولید است و این که سازنده اثر ذهن خلاقی داشته باشد.
وی اظهار کرد: اثری که با دغدغه ساخته شده، تفاوت خود را با آثار دیگر نشان میدهد. امروزه موبایلهایی با کیفیت تصویربرداری بالا در دسترس همگان است اما هر کسی نمیتواند با این ابزار یک فیلم موثر، جذاب و آگاهیبخش بسازد که پشت آن دغدغهای وجود داشته باشد. به قول حضرت حافظ: «نه هرکه چهره بر افروخت دلبری داند».
عسگری گفت: امیر تاجیک به عنوان مستندساز همیشه با زاویه دید مستقل خودش به موضوعات میپردازد که گاهی مخاطب را شگفتزده میکند. این به خاطر دغدغهمندی و روایت خاصی است که او در مستندها استفاده میکند.
در ادامه، امیر تاجیک بار دیگر روی سن حاضر شد و با اهدای هدیه از محمد سرافراز رئیس پیشین سازمان صداوسیما، مهدی شاملو مدیر فرهنگی، مرتضی شمسی مدیر شبکه جهانی الکوثر و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران که در تولید و نمایش این مستند همکاری کرده بودند تقدیر کرد.
نمایش مستند 43 دقیقهای «دنیای چاپلین» پایان بخش این مراسم بود.
یک مستند متفاوت از هنرمندی متفاوت
محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صداوسیما در حاشیه این مراسم ضمن ابراز خرسندی از تولید چنین آثاری گفت: آثار چارلی چاپلین با مسائل انسانی و جهانی سروکار دارد و از این حیث هنرمند متفاوتی است. در مستند «دنیای چاپلین» هم شاهد نگاه جدید به زندگی و کارنامه این شخصیت هستیم. در این اثر به شکلی موجز و مختصر، هم به دوره کودکی و قبل از شهرت او و هم به دوران کاری او پرداخته میشود.
وی اظهار کرد: در این میان، مستندساز از آن بخش از زندگی چاپلین که در دهه 50 میلادی به جریان مککارتیسم و اخراج او از ایالات متحده آمریکا مربوط است نیز غافل نشده است. اتفاقی که به تنهایی میتواند سوژه یک مستند مستقل نیز باشد.
سرافراز عنوان کرد: از نگاه من تصویربرداری مستند با موبایل نه تنها عاملی منفی نیست، بلکه به خاطر این که پشت آن یک فکر بوده اثر خوب و ماندگار به وجود آورده است.
ضرورت درک تحول در ابزارها و قالبهای مستندسازی
همچنین مرتضی شمسی مدیر شبکه الکوثر نیز عنوان کرد: من و آقای تاجیک در سازمان صداوسیما همکار هستیم. ایشان راشهایی را از سفر سوییس و بازدید از خانه چاپلین آورده بودند. من پیشنهاد کردم که بر پایه همین تصاویر ضبط شده میتوان مستند خوبی از زندگی چاپلین ساخت چراکه زندگی این هنرمند برجسته دارای ظرایفی است که برای مخاطب ایرانی جذابیت دارد.
وی افزود: مستندسازان و فیلمسازان ما باید تحول در قالبهای رسانه و ابزارهای تولید را درک کنند؛ چراکه این تحول، تغییر سلیقه و ذائقه را هم به همراه دارد. در رویکردهای جدید رسانهای و به ویژه در تولید مستند، پروژههای بزرگ و زمانبر و ابزارهای تصویربرداری گسترده جایگاه قبلی خود را از دست داده و تولید محتوای جذاب بر تکنیک غلبه کرده است.
«دنیای چاپلین» به بررسی زندگی «چارلی چاپلین» نابغه هنر هفتم، تلاشهای ضد جنگ وی، داستان اخراج چاپلین از آمریکا و تاثیراتی که در جهان قرن بیستم داشت، میپردازد.
با وجود استفاده از سادهترین ابزار فیلمسازی، تحقیق و پژوهش مناسبی برای این فیلم انجام شده و در پساتولید (پست پروداکشن) از حرفهایترین عوامل سینما برای تدوین، صداگذاری، کالرکارکشن و تولیدات گرافیکی و ویدئوموشن استفاده شده است.
بابک بهداد، هادی آفریده، فرزاد خوشدست، معین کریم الدینی، میثم رازفر، نازنین پیرکاری، سیدمهدی مویدی، ابوالفضل کریمی اصل، نادر داودی، شهره رعایتی، رضا گنجی، صالح بهشتی، امیرمهدی صادقی، مجید نیک نفس و محمدرضا نظری از جمله مستندسازان حاضر در این مراسم بودند.
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: امیر تاجیک بابک بهداد دنیای چاپلین چارلی چاپلین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۹۲۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر میرسد مدتی است بخشی از جریان رسانهای در صدد نادیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مؤلفههای دیگری در این مساله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد.
رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد؛ تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مساله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال در همین شرایط هم، در بخش خصوصی کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد.
وی ادامه داد: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند؛ اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید مؤثر است، ذهنها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است. تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.
خزاعی با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی عنوان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلمهای مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرمها فراهم شده قابل ملاحظه است.
به گفته وی، این وضعیت گوشهای از تلاشهای سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعههای هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیتهای تولید و اشتغال در سینماست.
وی افزود: عدم اشتغال، شاخصهای متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر میدانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصههای بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مساله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دورهها، این چالشها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبهرو هستیم.
خزاعی یادآور شد: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.
وی با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و مؤسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم، ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.
محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آئین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب میشد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.
وی ضمن تشکر از همه کسانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست، گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه، فضا را به گونهای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژهها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.
خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت: بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند.
وی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست و گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم. همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبهرو هستیم.
وی در پایان عنوان کرد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف و خانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان میدهد چشمانداز پیش رو روشن است.
اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند.
کد خبر 6099684 آروین موذن زاده